Krav-produkter

Försäljningen av ekologisk och KRAV-märkt mat ökade totalt i alla kanaler med 38 procent under 2014 jämfört med året innan.

När det gäller dagligvaruhandeln är Bergendahls den kedja som ökade sin försäljning allra mest med 57 procent. Frukt, grönt och kött hör till kategorierna som ökar procentuellt mest, men även mjölk och ägg som redan har en stor andel KRAV-märkt ökar stort.

KRAVs årliga marknadsrapport ger en bred sammanställning över marknaden för ekologiska och KRAV-märkta produkter. Den visar bland annat att värdet på eko-försäljningen i dagligvaruhandeln ökade rekordartat under 2014. Axfood ökade försäljningen med 45 procent, Bergendahls med 57 procent, Coop med 40 procent  och Ica ökade eko-försäljningen med 50 procent.

– Försäljningsökningen är sensationell. Aldrig förr har så många konsumenter handlat så mycket KRAV-märkt mat som nu. Konsumenter vill ha hälsosam mat och då är KRAV-märkt ett naturligt val, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.

I dagligvaruhandelns butiker ökade försäljningen av KRAV-märkta varor både räknat som antal förpackningar och som värde. Till exempel mjölk ökade med 42 procent, kaffe gick upp med 32 procent och vin med hela 100 procent.

Källa