Det blev Volkswagen Passat som segrade när en jury av Miljöchefer granskade bilar utvalda av Gröna Bilister. Den var även förra årets vinnare.

– Miljöcheferna har att både väga in miljö och lönsamhet för företaget i sina beslut. De är kunniga och håller sig väl uppdaterade på vad som sker på miljöområdet, kommenterar Jakob Lagercrantz.

Urvalet skedde på STCC banan i Göteborg, där jurygrupperna fick testa de olika bilarna under en eftermiddag den 1a juni.

Urvalet till Miljöbästa bil 2010 sker i två steg. Först gör Gröna Bilister en lista på alla de bilar som uppfyller organisationens hårda säkerhets- och miljökrav, Gröna Bilister går längre än regeringen med sin miljöfordonsdefinition, och utesluter de sämsta miljöbilarna.

I nästa steg får fyra jurygrupper provköra bilarna på listan. Jurygrupperna består av en grupp barnfamiljer, en grupp pensionärer, en grupp miljöchefer och en grupp motorjournalister. De respresenterar både olika användargrupper i samhället, och olika behov. Detta urval sker helt oberoende av varandra och utan inblandning från Gröna Bilister.

Miljöcheferna valde på andraplats årets nykomling, SAAB 9.3 Trufuel, den enda bilen som kan gå på tre bränslen. På tredje plats satte de en annan nykomling, den första elbilen som klarar de hårda säkerhetskraven, Fiat 500 EV.

Miljöcheferna anger som övergripande urvalskriterium:

Generellt prioriterade vi bilar som fungerar för tjänstekörning för flera personer och samtidigt kunna ta last vid behov. Vi reviderade miljöchefs kriterier från 2009 till att inkludera innovativ teknik. Bilarna har utvärderats under förutsättningen att de drivs med förnybara drivmedel och/eller innovativ teknik (t.ex. eldrift). Vi har uteslutit bilar med hög energianvändning, samt bilar som drivs med enbart bensin och diese

Källa